msta orsaken till metatarsal sp

Labi1995
Posts: 111
Joined: Wed Apr 17, 2019 9:43 am
Gender: Female
Contact:

msta orsaken till metatarsal sp

Postby Labi1995 » Tue Aug 13, 2019 7:23 am

Det som man b?r t?nka p? i ovanst?ende graf ?r att den exakta formen och h?jden p? kurvan sannolikt kommer att variera fr?n person till person (vissa m?nniskor ?r helt enkelt mer ben?gna att skada ?n andra, vissa kan tolerera h?rda tr?ningspass b?ttre ?n andra), fr?n tid till annan till tiden inom en enskild individ (t.ex. med grad av total tr?tthet), p? olika l?pytor (smuts kontra asfalt kontra betong), och till och med i olika par skor. Som ett exempel p? det senare, n?r en person brukade b?ra d?mpade, h?llyftade skor g?r f?r sin f?rsta k?rning i ett par Vibram Fivefingers (se bild ovan), som saknar en h?llyft och ?r minimalt d?mpade, hela skada tr?skelkurvan f?rskjuts f?rmodligen ned?t (se gr?n linje i diagrammet nedan). S?ledes b?r man i b?rjan av Vibram-l?pare inte ens med l?gintensitetsk?rningar ofta i b?rjan, och h?gintensitetsl?pning kan orsaka problem omedelbart (det vill s?ga att du inte vill att din f?rsta Vibram-l?pning ska vara ett helt 5K-lopp). den f?rsta Vibram-k?rningen ?r klar, jag misst?nker att muskels?r i platser som kalvarna kommer att s?nka skadetr?skeln ?nnu l?ngre f?re n?sta k?rning, och det ?r d?rf?r att springa f?r mycket f?r snart (TMTS) ?r en d?dlig kombination n?r du anpassar dig till en sko som Fivefingers. Att anpassa sig till Fivefingers kr?ver ett initialt tillv?gag?ngss?tt med mycket intensitet med mycket vila - f?r att g?ra annars ?kar du sannolikheten f?r skador dramatiskt. Metatarsalerna och musklerna i f?tter och ben beh?ver tid f?r att anpassa sig till de nya krafterna som de upplever n?r de springer i Vibrams, och metatarsala stressfrakturer ?r en till synes vanlig f?rekomst bland nya Vibram-l?pare som inte f?ljer r?d om ?verg?ng gradvis. Det positiva ?r att n?r anpassningsprocessen fortskrider kommer den gr?na linjen idealiskt att b?rja stiga tillbaka upp?t, och tillsammans med den kommer risken f?r skada att minska. Jag avslutar det h?r avsnittet med en andra citat fr?n det papper som var k?llan av ?ppningscitationstecknet - det sammanfattar mycket bra de punkter som jag har f?rs?kt g?ra hittills: ”Det ?r logiskt att anta att muskel- och skelettsystemet f?r l?pare skulle kunna ?terh?mta sig och reparera sig tillr?ckligt snabbt fr?n relativt l?ga niv?er av slagkrafter, men vissa tr?skelniv?n f?r slagkraft, upprepad f?r viss tr?skelniv? f?r upprepningar skulle leda till skador. Det ?r ocks? troligt att en l?pare som har underh?llit ett tr?ningsprogram d?r dessa tr?skelniv?er inte har ?verskridits skulle f? de olika relaterade strukturerna ombyggda p? ett s?dant s?tt att de blir mer motst?ndskraftiga mot skador. Tv? saker ?r avg?rande f?r att hj?lpa en l?pare att minimera risken att drabbas av en repetitiv ?veranv?ndningsskada, och den f?rsta ?r vila. Om du b?rjar uts?tta ett ben i kroppen f?r en ny form av stress, till exempel st?rre p?verkan p? metatarsalhuvuden Nike Air Max 90 Femme eller b?jande vridmoment p? metatarsalaxlarna n?r du best?mmer dig f?r att b?rja l?pa barfota eller i en minimalistisk sko (s?rskilt om du anv?nder en framfota strejk, och till och med om du f?rs?ker springa upp p? t?rna och inte l?ta h?len komma ner efter att den f?rsta kontakten p? framfoten har gjorts), m?ste du l?ta benen ta tid att bygga om f?r att b?ttre motst? de nya sp?nningarna. Min misstank ?r att misslyckande med detta ?r den fr?msta orsaken till metatarsal sp?nningsfrakturer i nya barfota och minimalistiska l?pare. Bland nyare minimalistiska l?pare ?r TMTS det f?rsta jag och andra minimalistiska l?pare misst?nker som orsakande agens bland m?nniskor som utvecklar dessa typer av skador. M?nniskor blir alltf?r sp?nnande av att prova en ny sak, k?pa ett par Vibram Fivefingers eller andra minimalistiska skor och springa Nike Roshe Run Mujer varje dag i en vecka i dem och b?rjar snabbt bryta ner. Det ?r ett recept p? katastrof. Om du emellertid b?rjar l?ngsamt, g?r korta k?rningar en g?ng i veckan eller s? i den nya stilen och till?ter mycket vila, ger du en dos av den nya stress som kroppen kan hantera. Sedan, efter Wolffs lag, kan benen i foten bygga om f?r att b?ttre motst? de p?frestningar p? framtida k?rningar. Musklerna och ligamenten st?rks sannolikt ocks?, vilket hj?lper till i st?dprocessen och minimerar sprickrisken ytterligare. Vila ?r avg?rande f?r denna process, och efter det h?r tillv?gag?ngss?ttet har jag tack och lov lyckats undvika allvarlig skada eftersom jag har f?rl?ngt avst?ndet f?r min Vibram-k?rning (jag har nu k?rt s? l?ngt som 15 mil i mina Vibram Bikilas p? en enda k?rning) .


Return to “Advertising”